Τουρίστες της πολιτικής

Συνηθως δεν γράφω για πράγματα που δεν ξέρω και ο τουρισμός είναι κάτι το οποίο δεν γνωρίζω. Αφού λοιπόν ξεκαθάρισα την θέση μου θα περάσω να γράψω κάποις σκέψεις  που μου δημιουργήθηκαν διαβάζοντας τα απίστευτα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Τουρισμου κ. Θεοχάρης σε τηλεδιάσκεψη με την ΟΝΝΕΔ, όχι με τους ανθρώπους του κλάδου, αλλά με κομματόσκυλα. (Updated 11/5/2020 10:12)

Τι προηγήθηκε

Πρόσφατα είδα μια μετρημένη και θα έλεγα πολύ καλή συνέντευξη του Μητσοτάκη στο CNN που αφορουσε και τον τουρισμό. Το απόσπασμα εδώ :

Ο Μητσοτάκης αποφεύγει προβλέψεις και όντας προσεκτικος μιλάει για μέτρα που πρέπει να πάρουν ολες οι ευρωπαικές χωρες αλλά και οι αεροπορικές εταιρίες. Επίσης λέει ότι πιθανοτατα η εμπειρία του τουρίστα να είναι απολύτως διαφορετική, όπως π.χ. με κλειστά μπαρ. ξεκαθαρίζει δε οτι θεωρουν σαν ημερομηνία έναρξης την 1η Ιουλίου.

Λίγες μέρες αργότερα, ο Μητσοτάκης ξεκίνησε μια επαφή με τους περίφημους «ασφαλείς διάδρομους» στην ουσία να μπορέσει να ξεκινησει την αεροπορική συγκοινωνία με χώρες που είχανε μια καλύτερη επίδοση με τον Κορονοϊο. Έτσι λοιπόν εκανε ένα video conference με τους ομόλογούς του στην Αυστρία, Δανία, Νορβηγία, Ισραήλ, Σινγκαπούρης, Τσεχίας και Αυστραλίας. Αρχική αντίδραση; Καλά έκανε, κάτι πρέπει να κάνει και ότι τσιμπήσει μόνο στα συν μπορεί να μετρηθεί. Κατόπιν ωριμότερης σκέψης, ναι ισχύει η αρχική, αλλά δεν μπορουμε να ελπίζουμε πολλά. Γιατί; Για διαφορετικούς λόγους που αφορουν την κάθε χώρα.

Ο υφυπουργός τουρισμού, είχε προλάβει και είχε κάνει δηλώσεις που αφορούσαν στον οδικό τουρισμό. Προσπαθώντας να βρει διεξόδους στηρίχθηκε στις στατιστικές που θέλουν 3 στους 10 τουρίστες να έρχονται οδικώς. Μπορεί και να έχει δίκιο, το μόνο που με ενοχλεί σ αυτό είναι οτι η είσοδος με αυτοκίνητο σου δίνει την δυνατότητα μιας μεγαλύτερης ελευθερίας που παράλληλα μπορεί να σημαίνει οτι αν κολλήσει ή έχει έρθει με ιο ο τουρίστας η ανίχνευση των επαφών ή θα είναι πολύ δύσκολη ή θα έχει ήδη προλάβει να τον διασπείρει παντου. Σε περιπτωση που τον υποχρεώσουν να μην μετακινείται, θα υπάρξει πρόβλημα. Δεν έχει νοημα να έρθεις με το αυτοκίνητο αν δεν έχεις ελευθερία κινήσεων.

Πρώτα μερικά στοιχεία για τον ελληνικό τουρισμό, αρχικά από άρθρο της Ναυτεμπορικής για το διάστημα 2010-2018 :

Την πρόσφατη περίοδο 2016-2018, στις έξι κυριότερες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, δηλαδή Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ και Ρωσία, αντιστοιχούν το 36,4% των αφίξεων και το 51,5% των εισπράξεων. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει ότι, ενώ έγινε άνοιγμα σε νέες αγορές, δεν άλλαξε σημαντικά η διάρθρωση και πάνω από το ήμισυ των εσόδων εξακολουθεί να προέρχεται από τις έξι κυριότερες χώρες, καθώς η μέση δαπάνη των επισκεπτών από τις νέες αγορές είναι χαμηλότερη εκείνων από τις παραδοσιακές χώρες προέλευσης

Με εξαίρεση την Ρωσία το 51,5% των εισπράξεων μας τα τελευταία χρόνια προέρχεται από χώρες που δεν πιστεύω να αφήναμε εμεις να μπουνε μέσα.

Ο συμβουλος της κυβέρνησης για την απεμπλοκή από το Lock down, η PwC πριν μερικά χρόνια έβγαλε μια μελέτη για τον ελληνικό τουρισμό. Η φωτογραφία που ακολουθεί είναι από εκεί.

Annotation 2020-05-09 154036

και εδώ τα ίδια εκτός από την Ρουμανία και την Κύπρο.

Βλέπουμε λοιπόν ότι οι χώρες με τις οποίες καλώς επικοινωνησε ο πρωθυπουργός έχουν ελάχιστη συνεισφορά στον Τουρισμό στην Ελλάδα. Όμως και οι ίδιες οι χώρες έχουν ιδιαιτερότητες, όπως π.χ. η Αυστρία η οποία είναι μια χώρα που επίσης έχει ανεπτυγμένο τουρισμό και μάλιστα 12 μηνες τον χρόνο άσε που απ ότι φαίνεται ήταν ένα από τα επίκεντρα της διασποράς του ιου, ή η Σιγκαπούρη που είναι σε lock down εξ αιτίας των πολιτων που επαναπατριστηκαν και φουντώσανε ξανά τα κρούσματα και που στηρίζεται στο Tracing. Η δε Αυστραλία απαιτει ένα πολύωρο ταξίδι με αεροπλάνο και δεν ξέρω πόσο βολικό θα ειναι να ταξιδευεις περίπου μια μέρα με μάσκα.

Παράλληλα όλη η υφήλιος περιμένει ύφεση και μάλλον οι πολίτες θα είναι λιγο διστακτικοι στο να βγουν στο εξωτερικό, άσχετα από τα του ιου. Ενδεικτικό είναι άρθρο του Euro2day όπου για το 2019 αναφέρει:

Η συνέχιση της πτωτικής τάσης που παρατηρήθηκε το 2019 στις τουριστικές αφίξεις από τη Γερμανία, η οποία παραδοσιακά αποτελεί μία από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές αγορές για τον τουριστικό κλάδο στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, οι αφίξεις από τη Γερμανία σημείωσαν πτώση κατά 8,1% το 2019, έναντι αύξησης 18,2% το 2018, γεγονός που συνδέεται με την κάμψη της οικονομικής δραστηριότητάς της.

Το σχέδιο του Θεοχάρη

Ο υφυπουργός τουρισμού, τουρίστας και ο ίδιος στην πολιτική, κ. Θεοχάρης ανακοίνωσε τα μέτρα για τον τουρισμό σε διαδικτυακή εκδήλωση της ΟΝΝΕΔ. Η μεταγραφή από ένα άλλο κόμμα, που είναι υπεύθυνος για θέματα ενός τομέα της οικονομίας μας που θα δεχτεί την μεγαλύτερη πίεση, ανακοίνωσε μέτρα σε κομματική εκδήλωση. Αφου χωνέψτε το μέγεθος της μαλακίας, ας πάμε και στην ουσία να δούμε τι ανακοίνωσε.

Για τις πτήσεις:

 

Θα πάρω ένα ένα τα μέτρα, θεωρώ ότι σε ότι αφορά τις πτήσεις, δεν μπορεί να είναι τόσο χαζός και να ανακοινωσε δικα του πρωτόκολλα, πιστευω ότι εχουν συζητηθεί με ΕΕ.

Ζητά ο υφυπουργός να έχει γίνει τεστ τρεις μέρες πριν πετάξει ο επιβατης και να του δώσουν και πιστοποιητικό οτι δεν είναι φορέας του Κορωνοϊου. Για να ξεκινήσουμε από τα επιστημονικά κομμάτια του. Ο κ. Γιώργος Παππας είναι γιατρός των Ιωαννίνων που από την αρχη της πανδημίας, κρατά ημερολόγιο στο Facebook, ανοιχτό για όλους με θεματα που αφορουν στα του ιου. Σήμερα λοιπόν σε ανάρτηση που έκανε στο facebook, ασχολείται, ιατρικά, με τον τουρισμό. Από εκεί λοιπόν θα αντλήσω επιχειρήματα.

Λέει σε ότι αφορά τα τεστ ο κ. Παππάς :

Είναι αποτελεσματικός όποιος προληπτικός έλεγχος; Το έχουμε ξαναπεί πως όχι, και το σχέδιο του Υπουργείου που διέρρευσε υπογραμμίζει το μάταιο: Ο έλεγχος πριν την είσοδο στην χώρα δεν μπορεί να ανιχνεύσει άτομα που βρίσκονται σε φάση επώασης, χωρίς θετικό τεστ ακόμη, τα οποία θα εκδηλώσουν νόσο και μεταδοτικότητα αφού έλθουν στην Ελλάδα (και τους υποδεχτούν οι τοπικές αρχές με φολκλορικούς χορούς στο αεροδρόμιο). Ούτε είναι εφικτό να θέσεις κάθε εισερχόμενο τουρίστα σε καραντίνα 7-14 ημερών, αντίστοιχη αυτής που ισχύει για όσους εισέρχονται τώρα στην χώρα. Άρα, αν δεχτείς τουρίστες από το εξωτερικό, αδιακρίτως ή μη, αναλαμβάνεις και τον κίνδυνο να εισέρθει η νόσος στον προορισμό. Θερμικές κάμερες και θερμομετρήσεις είναι για το θεαθήναι επίσης, πεταμένα χρήματα.

Εγώ δεν έχω να συμπληρώσω τίποτα μια και δεν είμαι ειδικός, μπορώ όμως να πω σε συνδυασμό μ αυτο που λέει ο κ. Παππας αλλά και το δεύτερο μέτρο, ότι οι πτησεις θα είναι φουλ γιατι δεν συμφέρει, οτι ειναι ταμάμ παγίδα να ξεφυγει κάποιος και να κολλήσει το συμπαν.

Το ότι δεν θα σερβίρεται φαγητό στις πτησεις ανω των 4 ωρών μάλλον βολικό για την εταιρία το βρίσκω. Έτσι και αλλιώς το φαγητό στα αεροπλάνα συσκευασμένα είναι, το να τα σερβιρουν με γάντια και μάσκες δεν βλέπω να είναι πρόβλημα. Αυτό που βλέπω ως μεγαλύτερο πρόβλημα σε όλες τις πτήσεις ανεξάρτητης διάρκειας είναι οι τουαλέττες. Μετά από κάθε επιβάτη που τις χρησιμοποιεί θα μπάινουν και θα τις απολυμαίνουν; Επίσης συνήθως με τα αεροπλάνα, όταν φτανουν στον προορισμό τους σχεδόν άμεσα φορτώνουν και γυρίζουν πίσω. Θα παίρνουν επιπλέον χρόνο για ν ααπολυμαίνεαι όλο το αεροπλάνο; Τα καθίσματα;

Το τελευταίο μέτρο είναι καταπληκτικό. Ο Τουρίστας θα φεύγει από την χώρα χωρίς κανέναν έλεγχο. Δλδ αν τσιμπήσει εδώ από κάποιον τον ιό, να μη το μάθουμε ποτε για να διασπείρουμε τον ιό ξανά σε όλη την γη, και όλα αυτά για να μην βάλουν την χώρα σε καραντίνα. Ειδικά με αυτό το μέτρο, εγώ ασιθάνομαι απίστευτη σιγουριά για να πάω διακοπές οπουδήποτε.

Πάμε λοιπόν στα επόμενα πρωτόκολλα, στα καταλύμματα.

Για τα καταλύματα:

 

Τι θα πει ενα τουριστικό κατάλυμμα σε κάθε περιοχή της χώρας; Η περιοχές είναι οι Περιφέρειες; Ας πουμε θα έχει ένα στις Κυκλαδες ή ένα σε καθε νησί; Τι λέει όμως  κ. Παππάς από ιατρικής άποψης :

Οι ξενοδοχειακές μονάδες θα πρέπει ιδανικά να λειτουργήσουν κατά 50%, (ακούγονται ευκρινέστερα οι κατάρες τώρα) ώστε τα υπόλοιπα μισά συγκροτήματα να παραμείνουν κενά για την περίπτωση που απαιτηθεί καραντίνα όλων των επισκεπτών μιας μονάδας στην οποία διαπιστώθηκε κρούσμα (και εφόσον αυτή η καραντίνα θα πρέπει να επεκταθεί και σε ημερομηνίες στις οποίες θα αναμενόταν κανονικά άλλη νέα ομάδα τουριστών). Η πρόβλεψη του υπουργείου μιλά για απομόνωση μόνο κρουσμάτων, οι άλλοι δηλαδή θα κυκλοφορούν κανονικά; Γνωρίζουμε ότι οι κλειστές ομάδες τουριστών αποτελούν (πχ με μετακίνηση με ένα λεωφορείο) πληθυσμούς υψηλού κινδύνου για επώαση πολλαπλών κρουσμάτων, είδαμε τι έγινε με τους εκδρομείς από τους Άγιους Τόπους. Η ξενοδοχειακή κοινότητα οφείλει επίσης να παρακολουθήσει τις εξελίξεις σχετικά με τον κίνδυνο μετάδοσης του ιου από μορφές κλιματισμού, αλλά και από διάφορες πατέντες σε αποχετεύσεις και άλλες σωληνώσεις (υπαρκτός κίνδυνος που αποδείχθηκε και ενοχοποιήθηκε σε μείζονα κτιριακά cluster κρουσμάτων στην Άπω Ανατολή). Η λοιπή κοινότητα (εστίαση, διασκέδαση κτλ) οφείλει να ενημερώνεται και να προσαρμόζεται ανάλογα στις απαιτήσεις (πχ μαγειρικά σκεύη, σκεύη φαγητού, αυτά τα γάντια που δεν πρέπει να είναι μονοφόρι από την αρχή έως την λήξη της βάρδιας…).

Το δεύτερο μέτρο προτείνει να συμβληθεί κάθε ξενοδοχείο με ένα γιατρό και αυτός με τηλειατρική να κάνει διαγνώσεις, τα δε τεστ δεν ξέρω ποιος πρέπει να τα κάνει. Ο κ. Παππάς έχει επίσης μια συγκεκριμένη άποψη :

Άρα καλείσαι να περιορίσεις τα κρούσματα: Επειδή η τουριστική βιομηχανία περιλαμβάνει σχεδόν ολόκληρη την τοπική κοινωνία σε πολλές περιοχές (από ξενοδοχεία και εστιατόρια, μέχρι πωλητήρια λαϊκής τέχνης, μέχρι το παιδί που μεταφέρει καφέδες στις οργανωμένες παραλίες), το πλάνο ετοιμότητας που απαιτείται οφείλει να είναι κεντρικότερο, πέραν της ατομικής ευθύνης καθενός: Για παράδειγμα, σε μεγάλες ή πολυσύχναστες τουριστικές περιοχές έχει νόημα να δημιουργηθεί (αναγκαστικά από τις τοπικές αρχές) ένα ειδικό ιατρείο που θα δέχεται μόνο ύποπτα περιστατικά και θα μπορεί να διασυνδέεται με διαγνωστικό εργαστήριο (ή να εκτελεί το ίδιο διαγνωστική δοκιμασία). Ένα δίκτυο γιατρών στην κοινότητα (σωστή η πρόβλεψη για γιατρό ξενοδοχείου, αρκεί να μην είναι αυτός μια εικονική υπογραφή που θα κάνει τα στραβά μάτια για δωρεάν διακοπές) θα μπορούσε να βοηθά στην έγκαιρη ανίχνευση/ παραπομπή κάθε ύποπτης συμπτωματολογίας. Δεν μπορούμε να βασιστούμε στην συγκεκριμένη περίπτωση απλά στην κρατική δομή υγείας (δεν μου έχει δοθει η εντύπωση ότι πρόκειται να υπάρξει κεντρικός αντίστοιχος σχεδιασμός επέκτασης/ ενίσχυσης των δομών αυτών, κάτι γενικότητες άκουσα).

Μικρότερα νησιά είναι τα μόνα που δεν μπορούν να υποστηρίξουν τέτοια δομή, ως εκ τούτου εκεί οφείλει να εφευρεθεί κάποιος διαφορετικός τρόπος άμεσης αντίδρασης και παρακολούθησης (και ειδικά απαιτείται σχεδιασμός εκκένωσης κρουσμάτων προς περιοχές που μπορούν να υποστηρίξουν νοσηλευτικά κάθε επιδείνωση της υγείας ενός κρούσματος, μην ψάχνεις σούπερ πούμα την ώρα που έχει 8 μποφόρ και ο ασθενής μπαίνει σε θύελλα κυτταροκινών…). Δεν γνωρίζω κατά πόσο μπορούν να δραστηριοποιηθούν εδώ μορφές πλωτών νοσοκομείων.

Να πω οτι δεν το βρισκω λογικό, ψεμα θα πω. Είναι δυνατόν να έχεις ένα ξενοδοχείο και να πετάξεις εκει οσα κρουσματα δεις; Και αν κάποιος χρειάζεται ΜΕΘ σε ποιο νησί έχεις; Και πόσες; Και πως τους μεταφέρεις;

Και ερχόμαστε στο καταπληκτικό επόμενο κομμάτι. Η εκπαίδευση του προσωπικού. Έχω μια πρόταση να κάνουν σεμινάρια από απόσταση Σκοιλ Ελικικου.

Εξυπακούεται πως τουριστικές δομές τύπου Φαληράκι κτλ οφείλουν να αποκλειστούν φέτος, για έναν λόγο παραπάνω. Κοινώς, να εξασφαλίσει το κράτος πως θα τηρηθούν στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής στον τουρισμό. Θα μου πεις, τις άλλες χρονιές γιατί δεν το έκαναν; Δεν ξέρω, δε απαντώ. Ούτε ευελπιστώ πως όλοι οι επαγγελματίες του τουρισμού θα είναι ευσυνείδητοι: στον βωμό του εύκολου κέρδους φαντάζομαι τις παραχωρήσεις που θα γίνουν, ειδικά φέτος- εκείνοι οφείλουν να κατανοήσουν όμως ότι κάθε έκπτωση στην πιστή εφαρμογή των προφυλάξεων ενδέχεται να έχει δυσανάλογο κόστος, τόσο για τους ίδιους όσο και για την περιοχή τους γενικότερα. (Ασυνείδητοι εξυπακούεται ότι υπάρχουν σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους, των ιατρων περιλαμβανομένων, δεν στοχοποιώ).

Τα υπόλοιπα δυο δεν τα συζητάω γιατί μένει να τα δουμε να εφαρμόζονται αλλά και ταυτόχρονα να ελέγχεται η εφαρμογή τους.

Πριν από την ανακοίνωση του «σχεδίου» του Θεοχάρη υπήρξαν διάφορες ανακοινώσεις όπως π.χ. της γερμανικής κυβέρνησης που ανεστειλε ολα τα αεροπορικά ταξιδια από και προς το εξωτερικό μέχρι 15 Ιούνη, ή η απόφαση της Lufthansa να ξεκινησει ταξίδια ακόμα και σε τουριστικούς προορισμους από Ιούνη.

Βέβαια σημερα υπήρξε (9/5) και η απόφαση της Βρετανικής κυβέρνησης να βαζει σε καραντίνα όσους έρχονται από το εξωτερικό, για 14 μέρες.  Θα φυγω θα κάνω διακοπές στην Ελλάδα 1 βδομάδα και θα είμαι καραντίνα άλλες 14; Δεν βλεπω να βγαινουν εκτος Βρετανίας.

Σκέψεις/απορίες

Τι θέλω να πω με όλα αυτά; Ναι πρέπει να υπάρξει μια πολιτική για τον τουρισμό, ένα σχέδιο. Πρέπει να καταλάβουμε οτι η χρονια είναι χαμένη και από την ζημία δεν μπορείς να έχεις κέρδος. Αρπακολατζίδικα του τυπου θα τους στέλνω χωρίς τεστ πίσω μπορεί να το λες όπως θέλεις αρκεί οι χωρες προέλευσης να μην απαιτήσουν τεστ κατά την επιστροφή.

Υπάρχει, τουλάχιστον στην Γερμανια, αλλά όπως διαβάζω και αλλου, μέγάλη τάση για διακοπές στην χώρα σου. Οι λόγοι είνα πολλοί. Η Οικονομική κρίση που έρχεται, ο φόβος να βρεθεί κάποιος σε καραντίνα είτε σε ξένη χώρα είτε στην δική του κατά την επιστροφή αλλά στην τελική και η σιγουριά που βλέπει στο να έχει να κάνει με ένα υγειονομικό σύστημα που ξέρει και που σε κάποιες χώρες είναι καλύτερο από αυτό της Ελλάδας.

Ένα θέμα που δεν έχει θιχτεί είναι πιθανές αποζημειώσεις που θα ζητήσουν τουρίστες που χαλάσανε οι διακοπές τους. Κάνουνε τεστ, έχουνε πιστοποιητικό υγείας, πάνε στο ξενοδοχείο, σε 3 μερες έχουν κρουσμα, τους κάνουν τεστ και είναι θετικοί. Ποιος τους κόλλησε; Ποιά ασφάλεια καλύπτει τι; Είναι τόσο πολύπλοκο το ζήτημα που αρχίζω και καταλαβαίνω τελικα γιατι τις ανακοινώσεις τις κάνει στην ΟΝΝΕΔ και όχι στους επαγγελματίες. Προφανώς σανό τρώνε μόνο τα γιδια.

Δυο τεστ στο ταξίδι θα επιβαρύνουν το κοστος των διακοπών, επισης και όλα τα μέτρα προφυλαξης. Διακινδυνεύω να προβλέψω ότι οι μόνοι κερδισμένοι από το σχέδιο που ανακοίνωσε ο Θεοχάρης θα είναι: α) όσοι θα πουλάνε τεστ κα β) όσοι υμέτεροι θα έχουν τα ναυλωμένα ξενοδοχεία καραντίνας.

Ετοιμαζόμουν να κλείσω το σεντόνι μετά από περίπου 2 μέρες γράψιμο, όταν είδα σε φίλο δημοσιογράφο την παρακάτω εικόνα/πρωτοσέλιδο του Έθνους

96250256_10222063682961769_7028585818079887360_o

Τόση φασαρία, τόσα σχέδια για να καταλήξουμε στο ορθόδοξο ΠΑΣΟΚ και στον κοινωνικό τουρισμό; Δεν λέω οτι είναι απαραίτητα λάθος αυτό που στα σίγουρα μπορώ να πω είναι οτι αυτό ήταν πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ στις 4/4. Τι θα πει ηταν προταση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν μπορουν να έχουν παρόμοια; Προφανώς και μπορούν. Απλά αν η μοναδική λύση για το χάλι που θα έχει ο τουρισμός αυτή τη χρονια είναι οι κοινωνικος τουρισμός τότε καταλαβαίνουμε τι χάλι έρχεται. Επίσης αυτό το voucher/κουπόνια καλό θα είναι να το κοψουνε εκεί στην κυβέρνηση. Έχει συνθεθεί πια με τον Μετση του Νεούκτη, Σκόλι Ελικικού και όλα τα παιδιά

Δεν πρόλαβα να δημοσιεύσω το κείμενο και σήμερα (11/5) έχουμε δημοσίευμα που φέρει τον Πρωθυπουργό ενοχλημένο για τις διαρροές. Στην αρχη θεωρησα οτι αναφερόταν στο κείμενο του Έθνους, ώσπου εφτασα στην τελευταία παράγραφο :

Πίσω από την βιασύνη υπουργών, οι οποίοι ανακοινώνουν ή διαρρέουν σχέδια που δεν έχουν πάρει την τελική έγκριση του Πρωθυπουργού, πολιτικά στελέχη διακρίνουν ένα άγχος των συγκεκριμένων προσώπων να παρουσιάσουν έργο ή να κερδίσουν λίγη από την προβολή άλλων συναδέλφων τους. Όμως η συγκεκριμένη τακτική έχει άλλα από τα επιθυμητά για αυτούς αποτελέσματα. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, επεβλήθη σιωπητήριο για τις επόμενες ημέρες, έως ότου ληφθούν οι οριστικές κυβερνητικές αποφάσεις

Εδώ έχουν προλάβει και μας έχουν ανακοινώσει οτι θα στηριχθούμε στον οδικό τουρισμό (2/5), την πολιτική των safe corridors (7/5), όλα τα πρωτόκολλα στις πτήσεις και στα καταλύμματα (5/5) και έπρεπε να έρθει το δημοσίευμα του Έθνους, χτες, για να ενοχληθεί ο Μητσοτάκης και να βάλει εμπάργκο ανακοινώσεων; Λογικό βέβαια γιατί μέχρι τώρα πουλούσε σανό, και ο Θεοχάρης αλλά και ο Άδωνης που θα φέρει όλους τους τουρίστες εδω μέσω TUI και DER (σημειωτέον γερμανικών συμφερόντων και οι δυο) και ξαφνικά βγαίνει δημοσίευμα όπου φαίνεται οτι το βάρος θα δωθεί στον εγχώριο, επιδοτούμενο τουρισμό. Μας χαλάει το αφήγημα. Άσε που οι άνθρωποι του τουρισμού τα μαθαίνουν από οπουδήποτε αλλού, τελευταίοι.

Ειλικρινά λοιπόν δεν καταλαβαίνω γιατί η κυβέρνηση έχει υπουργούς, όταν όλα συγκεντρωτικά περνάνε από τον Μητσοτάκη. Αν δεν έχει εμπιστοσύνη σ αυτούς ας τους αλλάξει. Ο καλός ο μάνατζερ δεν είναι αυτός που κάνει την δουλειά των υφισταμένων του γιατί δεν ήξερε να διαλέξει ικανούς/άριστους όταν προσλάμβανε.

2 σκέψεις σχετικά με το “Τουρίστες της πολιτικής

  1. Το διάβασα όλο το “σεντόνι“ σου και ευχαρίστως να σου δώσω τη γνώμη μου (ως πρωην επαγγελματίας του χώρου) πάντα με επιφύλαξη, στα θεματα που γνωρίζω, διότι δεν ξέρω τι άλλαξε εν τω μεταξύ από αυτά που ήξερα:
    • Καταρχάς, δεν μιλάμε πια για αφίξεις vs. εισπράξεις, η χρονιά είναι όντως χαμένη, οπότε όποιοι έρθουν και ό,τι σώσουνε… Δεν έχουν πολλές επιλογές…
    • Θα συμφωνήσω με τον Θεοχάρη, ότι ο οδικός τουρισμός θα αυξηθεί. Υποθέτω ότι θα ισχύσει το υγειονομικό διαβατήριο και για τον οδικό τουρισμό, οπότε αν κάποιος το έχει για να μπει στην χώρα από τα χερσαία βόρεια ή θαλάσσια σύνορα, δεν βλέπω τον λόγο γιατί δεν πρέπει να κινείται ελεύθερα εντός της Ελλάδας κατά την περίοδο των διακοπών του. Επίσης, στατιστικά, τα Βαλκάνια και η Ανατολική Ευρώπη, που είναι οι κύριες πηγές του οδικού τουρισμού, έχουν λιγότερα κρούσματα σε σχέση με άλλες χώρες, οπότε το ρίσκο είναι μικρότερο. Ρίσκο θα υπάρχει πάντα, αλλά (μέχρι στιγμής) είναι μικρότερο.

    • Απ’όσο γνωρίζω – και τονίζω και πάλι ότι ό,τι λέω είναι με επιφύλαξη – το Υπουργείο Τουρισμού δεν είχε και δεν έχει ποτέ αρμοδιότητα για τις πτήσεις. Τα συγκεκριμένα που ανακοίνωσε ενδεχομένως να είναι προτάσεις, αλλά η εφαρμογή τους εμπίπτει σε άλλα Υπουργεία (βλ. Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, κλπ) και αυτό σε ό,τι αφορά τις ελληνικές αεροπορικές εταιρίες. Στις ξένες έτσι κι αλλιώς δεν μπορεί να ορίσει τους κανόνες, εκτός αν το ίδιο το ελληνικό κράτος τις έχει ναυλώσει σε συνεργασία με tour operators. Πέρα των άλλων Υπουργείων, υπάρχει η ΥΠΑ αλλά και διεθνείς οργανισμοί όπως η IATA, η EASA κλπ. Ήδη οι αεροπορικές εταιρίες (βλ. Όμιλος Lufthansa) αλλά και τα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια έχουν θέσει αυστηρά standards για τις πτήσεις τους, που αναμένεται να ξεκινήσουν εντός τους Μαίου για διάφορους προορισμούς. Πιστέυω επίσης ότι θα υπάρξουν κι εθνικές αλλά και πανευρωπαικές οδηγίες, οπότε ό,τι αλλο πούμε ειναι περιττό. Όπως βλέπεις, η κατάσταση είναι πολύ δυναμική και αλλάζει κάθε μέρα… Το ίδιο ισχύει και για τις πτήσεις επιστροφής φυσικά.

    • Σε ό,τι αφορά τα καταλύματα, το Υπουργείο σαφώς κι έχει άποψη. Δεν θα συμφωνήσω με τον κύριο Παππά σε ό,τι αφορά το 50% της πληρότητας, διότι απλά (όπως και στις αεροπορικές εταρίες) δεν ‘βγαίνουν’ οικονομικά. Θα αναλάβουν το κράτος να καλύψει την χασούρα του υπολοίπου; Δεν νομίζω… Όποτε αν απαιτηθεί αυτό, πολλοί ξενοδόχοι θα επιλέξουν (αν μπορούν) να μην ανοίξουν καν. Εδώ που τα λέμε, το πρόβλημα δεν υφίσταται στα δωμάτια, που ο καθένας κοιμάται χωριστά στο δικό του (εκτός αν μιλάμε για hostel ή camping). Υφίσταται στους κοινόχρηστους χώρους, όπως εστιατόριο, ρεσεψιόν, μπαρ, ασανσέρ, παραλία, κλπ. Στο ξενοδοχείο που μπορείς να έχει αντισηπτικά υγρά, συνεχή καθαρισμό, αποστάσεις στα τραπέζια ή τις ξαπλώστρες κάπως το ελέγχεις το πράγμα. Το θέμα είναι τι γίνεται όταν βγείς εκτός ξενοδοχείου… Σε μπαρ, εστιατόρια, σουπερ μάρκετ, κλπ. Αν εκει τηρηθούν τα standards ενδεχομένως να σωθεί η κατάσταση. Και πάλι ενδεχομένως με μάσκα… Το δε θέμα τους συμβεβλημένου γιατρού δεν ειναι κάτι καινούριο. Οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα έχουν μέσα δικό τους γιατρό ή είναι ήδη συμβεβλημένοι. Οι μικρές μονάδες που δεν έχουν θα χρειαστεί να το κάνουν. Σε κάθε περίπτωση, τα όποια μέτρα θα κριθούν στην πορεία και πιστεύω να έχουν γίνει συζητήσεις με τον ΣΕΤΕ, ΠΟΞ, ΞΕΕ και τους λοιπούς φορείς του χώρου.

    • Το ξενοδοχείο καραντίνας μου ακούγεται λίγο ως στρατόπεδο συγκεντρωσης, οπότε θα πρότεινα να διαμορφωθούν χώροι σε δημόσια ή ιδιωτικά νοσηλευτήρια που να υπάρχει κι ανάλογη φροντίδα και καλύτερη παροχή βοήθειας εφόσον χρειαστεί. Αλλά αν τηρηθούν όλα τα παραπάνω που αναφέραμε σε πτήσεις και ξενοδοχεία, θα είναι – κατά την ταπεινή μου γνώμη – λίγες οι περιπτώσεις αυτές.

    Στα θέματα που δεν γνωρίζω και ειναι κατά βάση υγειονομικά, δεν μπορώ να εκφέρω άποψη.

    Πάντως σχολιάζοντας γενικότερα, θα πώ ότι θα είναι μία δύσκολη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό απο κάθε άποψη. Ακόμη πιο δύσκολο θα είναι να συντηρίσει η Ελλάδα τη θετική εικόνα της μέχρι τώρα διαχείρισης της κρίσης… Από τον χειρισμό αυτό θα εξαρτηθεί όχι μόνο η επιτυχία της φετινής, αλλά – κυρίως – της επόμενης χρονιάς!

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: