jump to navigation

Η καταστροφή της γερμανικής κοινωνίας Ιουλίου 10, 2019

Posted by argos in Άτιμη Κοινωνία, Northern Friends, Politics.
Tags: , , , , ,
trackback

Η πιο ακατάλληλη στιγμή να δημοσιεύσει κάποιος ένα άρθρο για εκλογές σε μια τριτη χώρα είναι όταν γίνονται εκλογές στην Ελλάδα. Εδώ που τα λέμε κάθε στιγμή είναι ακατάλληλη μια και ως γνωστόν ο κόσμος γυρίζει γύρω από την Ελλάδα και τους Έλληνες. Όπως και να έχει το παρακάτω άρθρο έχει μεγαλύτερη σημασία. ως καταγραφή, για μένα τον ίδιο παρά ίσως για άλλους στην Ελλάδα.

Οι ευρωεκλογές τελείωσαν, σήμερα που μεταφέρονται οι σκέψεις μου στο blog έχει περάσει μήνας, στην Ευρώπη πήγαν ιδιαίτερα καλά τα ακροδεξιά μορφώματα και οι Πράσινοι. Στην Ελλάδα με το πιο ισχυρό κίνημα «Η πατρίδα μας η Ευρώπη», παίζει να ήταν η μόνη χώρα που οι ευρωεκλογές γίνανε με όρους εθνικών εκλογών. Για την ακρίβεια τα σημερινά μεγάλα κόμματα περάσανε την λογική ότι οι ευρωεκλογές είναι μια ευκαιρία να δείξουν την επιδοκιμασία τους ή την αποδοκιμασία τους στην κυβέρνηση. Αυτό το κομμάτι πέτυχε με το να αποτύχει ή όλη επιλογή υποψηφίων για το ευρωκοινοβούλιο και κάπως έτσι οδηγούμαστε σε ψηφοφορίες άρθρων όπως το 13/17 για τα πνευματικά δικαιώματα…

Στην Γερμανία λοιπόν τον τελευταίο χρόνο, περίπου από το τέλος του 2018 βλέπουμε μια αύξηση της δύναμης των πρασίνων, που φαντάζει εξωπραγματική, κυρίως γιατί οι πράσινοi έχουν σχεδόν την ίδια ατζέντα από την εποχή που εμφανιστήκανε, καθώς βέβαια και προϋπηρεσία στην διακυβέρνηση της χώρας. Σε δυο μεγάλες εκλογικές αναμετρήσεις στην Βαυαρία και στην Εσση, είχαμε τα κόμματα του κυβερνώντος συνασπισμού να χάνουν σοβαρά ποσοστά και παράλληλα οι Πράσινοι να ανεβαίνουν 9% και 8,7% (τα λινκ στα γερμανικά) αντίστοιχα.

Κοντά στο τέλος της χρονιάς του 2018 είχαμε επίσης την κορύφωση της υπόθεσης του δάσους του Hambach (en), ενός αρχαίου δάσους που η εταιρία ενέργειας RWE ήθελε να καταστρέψει για να ξεκινήσει εξόρυξη λιγνίτη. Το ίδιο ακριβώς υλικό που στην Ελλάδα η ΕΕ μας πιέζει, και ορθά, να σταματήσουμε την εξόρυξή του και που στην Γερμανία συνεχίζουν να παράγουν ενέργεια απ’ αυτό. Υπήρξαν συγκρούσεις με την αστυνομία, μεγάλη προβολή στον τύπο και επίσης, απ’ όσο θυμάμαι, εμπλοκή στελέχους του τοπικού κυβερνώντος CDU στην RWE.

Πριν ακόμα καταλαγιάσει η υπόθεση του δάσους την Γερμανία την χτύπησε μια νέα «μόδα» από την Σουηδία. Η 16χρονη Greta Tunberg κατάφερε να ξεσηκώσει και τα γερμανάκια που κάθε Παρασκευή την κοπανάνε από το μάθημα και κάνουν πορείες στις διάφορες πόλεις της Γερμανίας με αίτημα την προστασία του περιβάλλοντος, κάτω από τον τίτλο Friday for Future. Η δημοτικότητα της κίνησης ήταν τέτοια που έκανε την Μέρκελ να δηλώσει την συμπαράστασή της  (de) εν αντιθέσει με τον ηγέτη των Φιλελευθέρων Lindner (de) ο οποίος θεωρεί ότι οι κοπάνες από το μάθημα δεν μπορεί να δικαιολογούνται,

Βέβαια το να δηλώσεις ως πολιτικός ότι στηρίζεις τις διαδηλώσεις αλλά όλη σου η πολιτική είναι απέναντι σ αυτά που ζητάνε οι πιτσιρικάδες, θα σου γυρίσει κάποια στιγμή μπούμερανγκ. Πράγμα και που έγινε περίπου μια βδομάδα πριν τις ευρωεκλογές.

Το φαινόμενο Rezo

Ο Rezo είναι ακόμα ένας you tuber από τους τόσους που έχει η Γερμανία. Μια χώρα που η διάδοση των Social media γίνεται με διαφορετικούς τρόπους απ ότι ίσως στον υπόλοιπο πλανήτη ή τουλάχιστον Ευρώπη. Σε έρευνα του 2014 ενώ εμφανιζόταν ότι στο Facebook ήταν το 70% των Γερμανών, η ίδια μελέτη έδειχνε ότι ενεργοί δεν ήταν πάνω από το 50%. ΟΙ χρήστες δε του WhatsApp ήταν περισσότεροι απ’ αυτούς του Facebook και το YouTube ήταν το πλέον αγαπημένο μέσο. Βασικά αυτό που έλεγε η μελέτη ήταν ότι στους Γερμανούς αρέσει να βλέπουν από την κλειδαρότρυπα αλλά παράλληλα φοβούνται να εκτεθούν. Οι λόγοι πολύ αλλά κυρίως έχει να κάνει με τα προσωπικά δεδομένα τους και το παρελθόν τους. Το θέμα μας όμως είναι ο Rezo και όχι να αναλύσουμε, και μάλιστα τζάμπα το Social Media περιβάλλον της Γερμανίας.

Ο Rezo λοιπόν είναι ένας από τους χιλιάδες πιτσιρικάδες ή και μεγαλύτερους που προσπαθούν να κάνουν καριέρα στο youtube,. Η ενασχόλησή του με την πολιτική είχε να κάνει κυρίως με διάφορα video του σε ότι αφορούσε την πρόταση του CDU για το copyright στις διάφορες πλατφόρμες, το περίφημο άρθρο 13/17, το οποίο και πέρασε. Μέχρι τότε τα θέματά του ήταν εντελώς επιφανειακά. O Rezo έχει 2 κανάλια στο YouTube με 2 εκατομμύρια, συνολικά, συνδρομητές ή τουλάχιστον είχε τόσους πριν γίνει πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες γερμανικές εφημερίδες.

Ο Rezo λοιπόν, περίπου μια βδομάδα πριν τις ευρωεκλογές ανέβασε αυτό εδώ το παρακατω βίντεο (στα γερμανικά)  με τίτλο „Η καταστροφή του CDU“. Το βίντεο είναι γυρισμένο και επεξεργασμένο ακριβώς με τον κλασικό τρόπο των you tuber, αυτό που δεν είναι κλασικό είναι η διάρκεια του η οποία είναι 55 λεπτά.

Μέσα σε 55 λεπτά επιτίθεται στην διγλωσσία του CDU κυρίως αλλά και δευτερευόντως στο SPD για την περιβαλλοντική πολιτική της αλλά και για το γεγονός ότι η πολιτική του CDU κάνει μόνο τους πλούσιους πλουσιότερους. Χρησιμοποιεί επιχειρήματα που τα στηρίζει με video τρίτων αλλά και κυρίως με ένα λινκ στη σελίδα του στο  youtube όπου οδηγεί σε ένα google doc με λινκ σε ΜΜΕ που στηρίζουν κάθε ένα από τα επιχειρήματά του.

Μέσα σε 2 περίπου μέρες το video είχε πάνω από 4εκ views. Σήμερα περίπου ένα μήνα μετά από τις εκλογές έχει πάνω από 15εκ. Οκ, βίντεο ενός πιτσιρικά (26 χρονών) με τεκμηριωμένη κριτική για την περιβαλλοντική πολιτική του κυβερνώντος κόμματος/συνασπισμού, θα έλεγε κανείς σιγά τα αυγά. Λογικά ένα σύγχρονο οργανωμένο επικοινωνιακά κόμμα θα μπορούσε να κάνει ένα σοβαρό crisis Management. Όμως το CDU κατάφερε από την αρχή να δείξει ότι ούτε σύγχρονο κόμμα είναι και ότι είναι πράγματι απολυταρχικό στις απόψεις του. Παρ ότι σε μερικά σημεία ο Rezo είχε λάθος δεδομένα ή εκτιμήσεις, όπως κατέδειξε και το ρεπορτάζ της Zeit (de), απ’ όπου και το επόμενο λινκ, οι αντιδράσεις του CDU ήταν η μια χειρότερη από την άλλη.

Μη ζώντας κανείς στην Γερμανία πολύ πιθανόν να μην πιστέψει τι ακολούθησε, όμως όσοι έχουν πραγματικά εμπειρία από την χώρα μπορούν να καταλάβουν ότι όλα αυτά που περιγράφω ήταν απόλυτα φυσιολογικά για μια χώρα τόσο μακριά από τον ψηφιακό κόσμο, και ακόμα περισσότερο από τα social media για λόγους που δεν είναι του παρόντος να εξηγήσω.

Μια από τις πρώτες αντιδράσεις ήρθαν από την νεολαία του κόμματος όπου ένας από τους επικεφαλής, ο Marian Bracht, έγραψε μια σειρά από απαντήσεις στο twitter, αν έχεις τον θεό σου δηλαδή, με χειρότερη αυτή όπου συνέκρινε το ποιους εκπροσωπεί ο Rezo και ποιους το CDU με τα 14 εκ. ψηφοφόρους ( ).

Η αρχική ιδέα του CDU ήταν να αναθέσει στον νεότερο βουλευτή της, Philipp Amthor, επίσης 26 χρονών, να απαντήσει με βίντεο στον youtuber. Ο βουλευτής μπορεί έχει ακριβώς την ίδια ηλικία με τον Rezo αλλά οι διαφορές είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού

800px-2019-04-11_philipp_amthor_cdu_mdb_by_olaf_kosinsky-9057

Το βίντεο γυρίστηκε αλλά το κόμμα αποφάσισε να μην το δημοσιοποιήσει. Αντ’ αυτού ο γενικός γραμματέας του κόμματος δημοσίευσε μια ανοιχτή επιστολή στο site του κόμματος καλώντας τον Rezo σε ανταλλαγή απόψεων στο twitter και ζητώντας του να τους ακούσει. Ξεκινάω δηλαδή εγώ μια κουβέντα, έστω ρε αδελφέ ένα μονόλογο στο Skai και έρχεσαι εσύ και μου λες έλα να συζητήσουμε με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων. Στην φάση που εγώ δεν έχω κανένα απολύτως λόγο να έρθω στο δικό σου γήπεδο και να παίξω. Εσύ καίγεσαι να απαντήσεις.

Ο βουλευτής που γύρισε το βίντεο απάντηση έκανε δηλώσεις (de) η δε αρχηγός του κόμματος, η ΑΚΚ προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις λέγοντας ότι “απορώ πως δεν μας θεώρησε υπεύθυνους και για τις 7 πληγές του Φαραώ”, μόνο που όπως επισήμανε και το Spiegel (de) οι πληγές ήταν 10…

Όμως και το SPD απάντησε με δηλώσεις, νεαρών μελών του αλλά και με το παρακάτω βίντεο (de) ενός ευρωβουλευτή τους, Tiemo Wölken, και ξανά υποψήφιου. Καλή αλλά αποτυχημένη προσπάθεια, σε ότι αφορά το editing και ξεκάθαρα προεκλογική καμπάνια μια και ο τύπος επιλέγει να μιλήσει για το SPD στην ΕΕ έχει γεμίσει την εικόνα με σημαίες της ΕΕ και λέει απίστευτα όπως να βάλουν φόρους για το CO2 ώστε να γίνει πιο ακριβό το κρέας (και να μην τρώμε προφανώς από βιομηχανικές μονάδες παραγωγής κρέατος) και πιο ακριβές οι πτήσεις κοκ.

Απίστευτος για σοσιαλιστής. Δλδ αν η πλειοψηφία του κόσμου είχε την οικονομική δυνατότητα να αγοράζει το ακριβό κρέας, και πιο ποιοτικό, από μη βιομηχανικές μονάδες ή να ταξιδεύει με άλλους αξιόπιστους και γρήγορους τρόπους, δεν θα το έκανε; Αν δλδ έπαιρνε τον δικό του μισθό, πιστεύει ότι πάλι θα πήγαινε να αγοράσει κρέας από τα discount markets;

H FAZ μια από τις μεγαλύτερες σε κυκλοφορία εφημερίδες στην Γερμανία και φιλα προσκείμενη στους φιλελεύθερους προσπάθησε, πριν τις εκλογές, με άρθρο (de) της να αποδομήσει τον Rezo τονίζοντας το ότι οι youtuber ότι κάνουν το κάνουν για τα λεφτα. Δεν το εκανε βέβαια τόσο άκομψα οπως το περιγράφω αλλά το νόημα αυτό ήταν.

Κάπως έτσι με τέτοιες ξενέρωτες αντιδράσεις φτάσαμε την Κυριακή των εκλογών όπου ο ουσιαστικός νικητής ήταν οι πράσινοι. Οι πράσινοι που ούτε που ξέραμε αν είχαν κάποια ρηξικέλευθη πολιτική πρόταση πέρα από το να σώσουμε τις μέλισσες, δεν κοροιδεύω ήταν προεκλογκή αφίσα τουλάχιστον εκεί που ζω. Σε άρθρο του Spiegel (de) παρουσιάζεται το CDU να έχει χάσει πάνω από τους μισούς νεους ψηφοφόρους και το περιοδικό αναρωτιέται αν αιτία ήταν το βίντεο του Rezo. Η ΖΕΙΤ (de) από την άλλη στέκεται στο πόσο νέοι ψηφοφόροι ψήφισαν πράσινους, προφανώς συνδέοντάς τα αποτελέσματα με το Friday for futures.

Τα κακά αποτελέσματα έφεραν γκρίνιες και οι γκρίνιες ηλίθιες προτάσεις  όπως αυτή της επικεφαλής του CDU (de) όπου αφού κατηγόρησε γενικά τους you tuber για επιρροή της κοινής γνώμης, μετά το κάζο που πάθανε με το βίντεο του Rezo, δήλωσε ότι θέλει να περιορίσει την δύναμη των influencers κατά την διάρκεια προεκλογικών εκστρατειών (de). Μάλιστα σε διαμαρτυρίες ότι μια τέτοια προσπάθεια αντιβαίνει στο Σύνταγμα οι επικεφαλής του CDU προσπάθησαν να επιχειρηματολογήσουν ότι το Internet είναι κάτι άλλο οπότε θα μπορούσε να εφαρμοστεί μια απαγόρευση (de) και στο τέλος βάλανε και τα μεγάλα όπλα μπροστά την Μέρκελ να υπερασπίζετε την βλακεία της διαδόχου της (de). Το να γίνουν κόμμα του 2019, βέβαια, δεν παίζει.

Το αστείο είναι ότι μέσα σε όλο αυτό το σκηνικό εμφανίστηκε ξανά η Μέρκελ για να πει ότι θα έπρεπε να κάνουν κάτι παραπάνω για το περιβάλλον (de), μάλλον κάπως αργά για να σώσει οτιδήποτε. Τα μέσα άρχισαν να ανακαλύπτουν ότι οι νέοι επικοινωνούν αλλιώς και να αναρωτιούνται αν τα κόμματα είναι έτοιμα να ανταπεξέλθουν (de). Η σωστή ερώτηση είναι αν η κοινωνία τους είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε αυτού του είδους την επικοινωνία και η απάντηση είναι προφανώς όχι.

[Φαντάζει ίσως απίστευτο σε όσους δεν ζουν εδώ, το πόσο μακριά από την ψηφιακή εποχή είναι η γερμανική κοινωνία. Η λέξη της χρονιάς πέρυσι ήταν Digitalisierung, ψηφιοποίηση, μπας και πειστουν η εταιρίες και προχωρήσουν ένα βήμα παρακάτω. Έχοντας δουλέψει στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα στην Γερμανία, προβλέπω ότι θα χρειαστούν πολύ περισσότερο χρόνο για την μετάβαση απ ότι οι Έλληνες, αν είχανε, οι τελευταιοι, το οικονομικό μέγεθος της Γερμανίας.]

Στον απόηχο της όλης υπόθεσης, εμφανίστηκαν προτάσεις όπως για την οργάνωση δικών τους inflouencer στο CDU (de). Εν τω μεταξύ τα social media στην Γερμανια πήραν φωτιά και ένα από τα καλύτερα, κατά την άποψή μου, meme ήταν το παρακάτω που τιτλοφορείται, σε ελεύθερη μετάφραση, » Το CDU εχει τοποθετήσει ενα βίντεο στο δίκτυο/δίχτυ»

Και ακριβώς αυτό είναι το πρόβλημα της γερμανικής κοινωνίας γενικά. Δεν είναι οτι είναι απλά γερασμένη κυρίως το πρόβλημα έγκειται στο οτι δεν αλλάζει εύκολα. Το κλίμα αλλάζει, οι ψηφιακός κόσμος αλλάζει τον αναλογικό, οι Γερμανοί επιμένουν στα πατροπαράδατα που ξέρουν. Το έχουμε δει και στην οικονομική τους πολιτική χάρη στην οποία έχουν έναν άτυπο πόλεμο με ΗΠΑ και την δυσφορία υπολοίπων χωρών. Ο τρόπος με τον οποίο χτιζεται αυτη η κοινωνία δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα από ίσως την εποχή του μεσαίωνα. Νομίζω είναι στην κλασική αντίληψη αφού δουλεύει γιατί να το αλλάξουμε. Μόνο που το ότι δεν δουλεύει θα το δουν όταν είναι αργά. Η μορφή της εκπαίδευσής τους, τους μαθαίνει να μην αμφισβητούνε την όποια αρχή κατάμουτρα.

Με τίποτα δεν μπορούσε κάποιος να φανταστεί οτι θα έρθει ένας πιτσιρικάς να αμφισβητήσει με αυτό τον τρόπο την αξιοπιστία του κυβερνώντος κόμματος. Γι αυτό και οι αρχικές, μέχρι τις εκλογές, αντιδράσεις ήταν υπεροπτικές απέναντι στον Rezo. Αντιδράσεις που αμέσως μετά το εκλογικό αποτέλεσμα δείξανε πανικό αλλά και το αυταρχικό πρόσωπο αυτής της κοινωνίας όπου η πρώτη σκέψη ήταν η λογοκρισία ενός μέσου που δεν καταλαβαίνουν. Έπρεπε να περάσει περίπου ένας μήνας για να υπάρξει παραδοχή από τα πιο επίσημα χείλη, αυτά της Μέρκελ, ότι το CDU δεν χειρίστηκε σωστά την υπόθεση. Ήδη όμως το κακό είχε γίνει.

Ο πιτσιρικάς έχει γενικά ένα δίκιο. Η γερμανική κοινωνία είναι υποκριτική. Ειδικά όταν πρόκειται για πολιτικό κόμμα το κακό αυτής της υποκρισίας οδηγεί σε καταστροφικά αποτελέσματα. Η περίπτωση του Rezo μπορεί να είναι μοναδική, να μην επαναληφθεί ποτέ, μια και εγινε όλος ο ντορος με το συγκέκριμενο αποτέλεσμα στις ευρωεκλογές κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες, όμως από μόνο του κατέδειξε πόσο γυμνά είναι τα γερμανικά κόμματα στην σημερινή ψηφιακή εποχή. Πληρώνουν απίστευτους συμβούλους και επικοινωνιολόγους οι οποίοι όμως δεν έχουν καμία σχέση με τον κόσμο που αλλάζει. Έχουν όλοι την σιγουριά οτι η κοινωνία τους ελέγχεται και οτι δεν θα αλλάξει ποτέ σε κάτι που δεν θα ελέγχουν. Μπορεί και να έχουν δίκιο αλλά μόνο ο καιρός θα δείξει.

Αρέσει σε %d bloggers: