jump to navigation

Σε 27 χώρες, 1 δημοκρατική Ιουνίου 12, 2008

Posted by argos in Άτιμη Κοινωνία, Politics.
trackback

Ο Στέφανος έχει τις απόψεις του, το ίδιο και ο Γιώργος αλλά και ο Κώστας. Σεβαστές.

Από την άλλη εγώ γιατί θεωρώ δημοκρατία το να μπορούμε να εκφέρουμε, μέσω δημοψηφισμάτων, την γνώμη μας. Γιατί δεν θεωρώ ότι η δημοκρατία εξαντλείται 1 φορά στα 4 ή στα 3 χρόνια;

Το δημοψήφισμα προϋποθέτει ενημέρωση. Ο ενημερωμένος πολίτης είναι περισσότερο υπεύθυνος και πιστεύω ότι έχει και την δυνατότητα να συμμετέχει περισσότερο.

Πόσο δημοκρατικό λοιπόν είναι το «μέλλον» της Ευρώπης των 27 να εξαρτάται από την ετυμηγορία ενός μέλους; Αυτό ισχύει βέβαια για τους υπέρμαχους και του πολέμιους της συνθήκης.

Δεν θα ήταν πιο δημοκρατικό να γίνεται υποχρεωτικά δημοψήφισμα σε όλες τις χώρες ταυτόχρονα και η απόφαση να είχε να κάνει με την  πλειοψηφία των πολιτών και όχι των κρατών ή των κοινοβουλίων ;

Advertisements

Σχόλια

1. stefan - Ιουνίου 12, 2008

Συμφωνώ απολύτως. Η κουβέντα όμως περί δημοψηφισμάτων είναι μεγάλη. Είναι όντως εξαιρετικά σημαντικό πριν το κάθε δημοψήφισμα να υπάρχει ενημέρωση. Είναι εξίσου σημαντικό τι ερώτημα βάζεις στο δημοψήφισμα. Γιατί πολύ συχνά παρουσιάζεται το φαινόμενο το ερώτημα να είναι στην πράξη ρητορικό! Και να οδηγεί στην προφανή απάντηση που θέλει αυτός που το βάζει!
Είναι επίσης ενδιαφέρον τι προκύπτει όταν το ερώτημα δεν είναι απλά μια ερώτηση, αλλά ένα ολόκληρο κείμενο με πολλά θέματα, που σε άλλα μπορεί κανείς να διαφωνεί και σε άλλα να συμφωνεί. Μπορεί όμως η διαφωνία του σε ένα θέμα, παρότι συμφωνεί στα περισσότερα υπόλοιπα, να τον οδηγήσει στην άρνηση. Η εμπειρία έχει δείξει ότι δεν είναι ορθό να θέτεις σε δημοψήφισμα (μιας επιλογής) πολλά θέματα μαζί.
Aυτά σαν πρώτους προβληματισμούς.
Όμως το θέμα στο ΠΑΣΟΚ σήμερα, καταλαβαίνεις και εσύ ότι δεν είναι αυτό. Είναι απλά η αφορμή. Δεν θα μπω όμως σε αυτό το θέμα για να μην γίνω κουραστικός 🙂

2. argos - Ιουνίου 12, 2008

Το θέμα στο ΠΑΣΟΚ Στέφανε το χρησιμοποίησα όχι για την ουσία όσο για να το έχω σε κάποιο post 🙂
Για μένα η ουσία είναι ακριβώς αυτά που γράφεις στο σχόλιο σου. Αλλά αυτά ούτε που τα συζητάμε. Υπάρχουν προβληματισμοί αλλά υποθέτω θα υπάρχουν και λύσεις. Δεν πιστεύω ότι η δυνατότητα των δημοψηφισμάτων εξαντλήθηκε με την βασιλεία.

3. ataksias - Ιουνίου 12, 2008

Έχεις μεγάλο δίκιο. Όπως σωστά το είπε κι ο Αλαβάνος χθες στη Βουλή: Άσχετα με το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, τουλάχιστον ο πολίτης θα είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί…

Η ευκαιρία εν τω μεταξύ χάθηκε από την άρνηση (ευθύς εξαρχής) της κυβέρνησης να δεχτεί την πρόταση, να εντάξει στην αναθεώρηση του Συντάγματος, διάταξη με την οποία να συγκεντρωθεί ένας αριθμός υπογραφών να διενεργείται δημοψήφισμα. (το περιγράφω σε αδρές γραμμές).

4. cs - Ιουνίου 12, 2008

Κάποιος άλλος θά ζητούσε νά αποφασίσει ό λαός μέσω δημοψηφισμάτων καί γιά ένα σωρό άλλα θέματα πού τόν απασχολούν, όπως επί παραδείγματι γιά ζητήματα πού έχουν σχέση μέ τήν δημόσια διοίκηση, όσον αφορά δηλαδή τήν μονιμότητα, τίς αποδοχές, τόν αριθμό τών εργαζομένων καί ακόμα τήν χρονική διάρκεια τών βουλευτών στά έδρανα καί πάει λέγοντας. Κατά συνέπειαν καλό είναι νά αποφεύγονται από τούς εκάστοτε υπευθύνους οί αναφορές σέ δημοψηφίσματα.
Αναφορικά μέ τό δημοψήφισμα γιά τό Ευρωπαϊκό Σύνταγμα, γράφω σχετικώς στήν σελίδα μου καί στό κείμενό μου μέ τίτλο, ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΕΣ ΗΓΕΣΙΕΣ.

5. οι σκιές μιλάν - Ιουνίου 12, 2008

Είναι επίσης ενδιαφέρον τι προκύπτει όταν το ερώτημα δεν είναι απλά μια ερώτηση, αλλά ένα ολόκληρο κείμενο με πολλά θέματα, που σε άλλα μπορεί κανείς να διαφωνεί και σε άλλα να συμφωνεί.

Μα ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, με ένα δηλαδή ΝΑΙ ή ένα ΟΧΙ, δεν γίνεται και η επικύρωση της συνθήκης από τα μέλη των Κοινοβουλίων;

Η ουσία, ωστόσο, νομίζω βρίσκεται στο γεγονός οτι ορισμένοι μέσα στην Ευρώπη έχουν εκ προοιμίου αποφασίσει πως είναι σκόπιμος ο αποκλεισμός από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων ενός από τα λιγότερο διαχειρίσιμα στοιχεία της, δηλαδή των πολιτών των κρατών-μελών. Το φιάσκο στην Γαλλία και την Ολλανδία πρέπει να τους έγινε πλέον μάθημα.

Έχει ωστόσο ενδιαφέρον η αντίστοιχη συζήτηση στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για όποιον ενδιαφέρεται. Τη βρίσκει κανείς εδώ . Την παραθέτω γιατί είναι νομίζω εντυπωσιακό αυτό που παρατηρεί κι ο Τάλως, μια εξαιρετικά ετερόκλητη συμμαχία που περιλαμβάνει εθνικιστές, κομμουνιστές και πράσσινους.

Ιν-τρεστινγκ, ιζν’τ ιτ;

6. οι σκιές μιλάν - Ιουνίου 12, 2008

υγ. Μια σημείωση για το λίνκ που άφησα: για να μην χαθεί κάποιος σε άλλα ζητήματα, ας κάνει κλικ κατευθείαν στο σημείο 12, στην αρχή, για να βρεθεί στη συζήτηση για τη συνταγματική διαδικασία.

7. Abravanel - Ιουνίου 12, 2008

Δημοψήφισμα για τις ταυτότητες, δημοψήφισμα για το ασφαλιστικό, δημοψήφισμα για τους γάμους ομοφυλοφίλων, δημοψήφισμα για τις εκτρώσεις, δημοψήφισμα για…

Συμφωνώ με την αρχή οτι ένα κείμενο σαν και αυτό οφείλει να περάσει από την έγκριση των πολιτών. Ομως σε περίπτωση που δεν περάσει οι υπόλοιποι οφείλουν να έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν. Συν επίσης οτι ένα ανεπίσημο δημοψήφισμα είχε ήδη γίνει και είχε μαζέψει μερικά εκατομμύρια…

8. Argos - Ιουνίου 12, 2008

@Abravanel
αν υπάρχει η δυνατότητα πλήρους ενημέρωσης για όλες τις θέσεις πριν από ένα δημοψήφισμα, θα μπορείς να αποφύγεις τους σκοπέλους.
Τα δημοψηφίσματα δίνουν την δυνατότητα να ενημερώνονται όλοι για τι θέσεις και αντιθέσεις

9. abravanel - Ιουνίου 12, 2008

Ευπειθώς αναφέρω οτι διαφωνώ. 🙂

Στην θεωρία και οι εκλογές το επιτρέπουν αλλά στην πραγματικότητα κυριαρχεί η «εικόνα» και όχι οι θέσεις. Το ίδιο θα συμβεί και στο δημοψήφισμα. Σε προλαβαίνω και δηλώνω οτι προφανώς και αυτό δε σημαίνει οτι οι εκλογές είναι άχρηστες – και ούτε θεωρώ οτι τα δημοψηφίσματα είναι άχρηστα. Απλώς οτι δεν είναι πανάκεια και η έννοια profiles in courage υπάρχει όταν η πολιτική πηγαίνει ενάντια στο λαικό αίσθημα, το οποίο δεν είναι πάντα αλάθητο.

Αν γίνονταν, πχ με τις ταυτότητες, μια χαρά θα ενημερωνόνταν όλοι…και μετά θα ψήφιζαν για την υποχρεωτική αναγραφή.

Για να είμαι ειλικρινής προσωπικά πιστεύω οτι δεν υπάρχει λύση στο ερώτημα. Είναι μια άλλη μορφή διακυβέρνησης που έχει τα θετικά και τα αρνητικά της. Σε συνδυασμό με μια υπεύθυνη πολιτική τάξη υπερτερούν τα πλεονεκτήματα, σε μια ανεύθυνη όπως της Ελλάδας πιστεύω οτι θα υπερτερούσαν τα μειονεκτήματα.

10. Argos - Ιουνίου 12, 2008

Άρα;
Δεν καταδικάζουμε την πρακτική αλλά την νοοτροπία της χώρας, των κυβερνώντων και των κατοίκων της. Ζητάμε μια άλλη μορφή διακυβέρνησης που έκφανσή της είναι και το δημοψήφισμα, ζητάμε έναν άλλο κόσμο.
(σε λίγο θα το γυρίσω και διαφημιστκό ) 🙂

11. Zorba The Greek - Ιουνίου 12, 2008

Το δημοψήφισμα, με τα θετικά και τα αρνητικά του, αποτελεί διαδικασία πρωτογενούς Δημοκρατίας, χωρίς μεσάζοντες. Τι θα πεί επικύρωση από τη Βουλή; 300 άνθρωποι, έστω και αν είναι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι του λαού, δε μπορούν να εκφράσουν τη θέληση 11 εκατομμυρίων – και αυτό γιατί στην ψήφο τους μετράει και η γραμμή του κόμματος που πολλές φορές διαφέρει από αυτή μεγάλου μέρους των ψηφοφόρων του. Άρα, σημαντικά ζητήματα όπως το Ευρωσύνταγμα, η επικύρωση της Λισσαβώνας και το σχέδιο Ανάν στην Κύπρο πρέπει να τίθενται ενώπιον της λαϊκής ψήφου. Στο δημοκρατικό πολίτευμα κυριαρχεί η θέληση της πλειοψηφίας – ούτε η άποψη μιάς ελίτ, ούτε η κομματική γραμμή. Πως να το κάνουμε;


Sorry comments are closed for this entry

Αρέσει σε %d bloggers: